NLP elämäntapana

02.06.2020

Vuosi, jolloin itse ensimmäistä kertaa törmäsin NLP:hen taisi olla 1986. Olin tulossa työmatkalta Saksasta. Oli tammikuun loppupuoli, joka tarkoitti sitä, että Keskieuroopassakin saattoi olla melkoisia lumimyräköitä. Tuona iltana odottelin koneen lähtöä kauan, sillä kenttää aurattiin.

Kulutin aikaa, kuten yleensäkin kentillä odottaessani, kirjottelemalla tarinoita ihmisistä, joita ympärilläni näin. Ne olivat fiktiivisia tarinoita, joissa keksin ihmisille nimet, ammatit, kotimaan, perheen ja elämäntarinat. Niin nytkin.

Mutta... yhtäkkiä huomasin, että eräsi mies katseli minua hymyillen. Ärsyynnyin ja ajettelin, että ehkä hän tekee tarinaa minusta tai sitten hän yrittää tehdä tuttavuutta. Kumpikaan ei tuntunut hyvältä ajatukselta.

Kun lopulta pääsimme koneeseen, siihen aikaan matkustin Business-luokassa ja sain valita paikkani itse. Istuin ikkunapaikalle kolmen paikan rivissä ja latasin laukkuni ja takkini viereiselle paikalle, ettei siihen tulisi ketään, tai ei ainakaan se mies. Mutta totta kai tuo hymyilevä mies istahti sille käytäväpaikalle. Yritin keskittyä lukemiseen, mutta hän oli sinnikäs ja ystävällisesti esitteli itsensä. Kohteliaisuudesta vastasin hänen tervehdykseensä.

Eikä aikaakaan, kun kuuntelin hänen jutteluaan aivan lumoutuneena. Hän kertoi kuinka hauskaa oli ollut seurata minua kentällä, kun olin niin visuaalinen. Siis mitä olin? Hän kertoi tulevansa NLP-kongressista ja olevansa luovuustutkijana eräässä suomalaisessa yrityksessä. Tuon matkan aikana sain kuulla ventovieraan ihmisen kuvaavan minua itseäni kaikkine piirteineni, jotka siihen asti olivat olleet itselleni lähinnä mystisiä.

Hän kuvasi visuaalista miellejärjestelmää käyttävän valokuvamuistia ja kykyä hahmottaa kokonaisuuksia. Hän tiesi kuinka suurta tuskaa koin siitä, että en pystynyt sanoin ilmaisemaan sitä, mitä mielessäni näin ja kuinka tuskallista oli se, etten tullut ymmärretyksi. Hän kertoi sen, minkä tietysti näki minusta päälle päinkin, että kaiken pukeutumisessani on soinnuttava toisiinsa. Kokonaisuus on kokonaisuus, en kertonut, että myös alusvaatteeni olivat samaa sävyä kuin villasilkkinen jakkupukuni ja kenkäni. Olin ällistynyt.

Onneksi lentomme lähtö viivästyi edelleen ja kaiken lisäksi jouduimme lentämään Göteborgin kautta koneen lähtötelineiden vaurioitumisen takia. Minä sain siis täydellisen NLP preppauksen. Varmaan ensimmäistä kertaa eläissäni toivoin, että kotimatka vain venyisi ja venyisi.

Sain tietoa visuaalisuudesta, kinesteettisyydetä ja auditiivisuudesta. Ymmärsin yhtäkkiä, miksi olin perheessäni niin outo ja erilainen. Tajusin, että äitini oli enemmän kuin auditiivinen. Ymmärsin oman vaativuuteni ja kärsimättömyyteni.

No lopulta pääsin kotiinkin, mutta koukussa olin. NLP oli herättänyt kiinnostuksen minussa ihmisen käyttäytymisen tutkimiseen, toki olin sitä jo pienen ikäni harrastanut. Mutta nyt olin löytänyt selkeän ja yksinkertaisen tavan, jolla edetä.

Tuohon aikaan, kun elimme vielä kirjojen aikaa, syvennyin niihin. Vähitellen löysin tieni pieneen naisten ryhmään, jossa hankimme itsellemme opettajan. (Inke Zimmerman, joka myös oli saanut oppinsa Jenkeissä) Halusin aina vain enemmän ja vuosien jälkeen pääsin sitten opiskelemaan NLP:tä kunnolla.
Menin Veli-Matti Toivosen Practitionerille ja siitä jatkoin Masterille.

Onnekseni toimin jo itse kouluttajana ja pystyin suoraan soveltamaan kaiken oppimani työhöni. Niinpä jatkoin Trainerille, joka tarkoitti sitä, että toimin apuopettajana myös Practitionerilla ja Masterilla. Suoritettuani Trainerin pääsin vielä kaksi kertaa Veli-Matille apuopettajaksi Trainerille. Imin itseeni kaiken, mitä NLP:stä löysin.

Tuosta 2000-luvun alusta asti, jolloin sain valmennukset loppuun, olen itse käyttänyt kaikissa koulutuksissani NLP-menetelmiä ja oppia. Joskus koulutuksissani joku on kysynyt, että onko tämä ja tämä nyt NLP:tä. Minun on oikein täytynyt pysähtyä tuon kysymyksen äärelle, sillä niin olen NLP:n ajattelutavat ja menetelmät omaksunut ja sisäistänyt, etten enää osaa erottaa niitä omassa ajattelussani.

NLP:stä on tullut elämäntapani.

Kuinkas kävikään..

Otsikkosi Menee Tähän

Kirjoita alaotsikko tähän

Tässä tekstisi alkaa. Voit klikata tästä ja alkaa kirjoittamaan. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla.